Catatan ini pernah ditinggalkan di salah satu blog saya yang telah terhapus kerana proses penaiktarafan medium interaksi di internet tanpa disedari oleh saya
Ia menjadi bukti bagaimana hak-hak cipta tidak dihormati oleh pihak yang dikatakan berwibawa kepada isu-isu kemanusiaan.
Apakah hak moral seorang penulis (walau pun tidak mempunyai buku) bukan sebahagian dari isu kemanusiaan?
Apakah hak moral untuk dikenali sebagai pengarang kepada sesuatu karya dipandang kecil dan remeh oleh undang-undang?
Adakah integriti pengarang direndahkan oleh pengiktirafan tawaran untuk memiliki wang yang didanakan oleh lesen perjudian, slot permainan dan loteri?
Bagaimanakah jika pengarang itu seorang yang menganut islam dan tidak mengambil wang dari sumber perjudian dan loteri?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Islam sebagai cara berdisplin yang mengatur usaha dan kerja membentuk sikap dan sifat, tabiat dan perbuatan upaya memancarkan pantulan kesucian rohani dari dalaman yang berkomitmen dengan hukum-hukum Allah.
Kekuatan rohaninya bermula dengan kalimah bismillah dan dari cara dan adab membersihkan diri dengan istinjak yakni membersihkan tangan dengan air bukan hanya dengan menggunakan tisu selepas membuang air kecil atau air besar.
"Memelihara kebersihan tanpa membasuh tangan selepas berqadha hajat?" senyum simpul ku hadiahkan kepada dia.
Lalu mengapakah dia masih mahu ditimpa perasaan untuk ada pertalian dengan saya?
Jelingannya menjadikan wajahnya semakin menawan.
"Dikau tidak boleh lebih bermoral? Banyak-banyak soalan, ini yang dikau musykilkan?"
"Dikau tidak bersedia bersikap professional? Atau dikau tidak mengetahui dengan mendalam erti qadha hajat, bahasa sopan ku. Saya mahu menjadi sesopan diri mu yang tidak gemar menggunakan perkataan 'toilet' sebaliknya dikau meminta dilazimkan menggunakan perkataan 'wash room atau rest chamber malah lady room bagi menzahirkan kesusilaan mu yang beretika kerana kejiranan mu perlu dipelihara imej sosialnya."
"Dikau mengusulkan penggunaan plastik?"
"Tahukah dikau tentang qadha hajat?"
Marahnya menjadikan dia semakin ayu.
"Dikau tidak berdaya tahan. Kami membina sifat insan untuk lebih beretika. Namun mengapakah kerakusan pemimpin diletakkan di atas bahu rakyat mereka? Soalan asas yang ini sahaja membuatkan dikau bermasam rupa. Sedangkan dikau mahu mempersoalkan bidang munakahat, adat nikah perkahwinan kami. Lalu daku wajar menegaskan mengenai keperluan bersuci sebagai asas untuk dikau lebih memahami tentang agama yang hanya menuntut keimanan dan ketaqwaan ini."
"Hijau ku pada warna bukan pada apa yang dikau ujarkan."
"Telah ku katakan hijau di dunia ini belum sepenuhnya menentukan hijau di akhirat."
Jalur jurai nasab kekeluargaan kepada saya mesti dihormati. Bukan sebarangan atau sesiapa sahaja yang boleh dijadikan sebagai ahli keluarga. Persahabatan seseorang sebelum bernikah (diijab qabulkan) tidak boleh penamaannya dimasukkan ke dalam keluarga kerana ia menimbulkan masaalah mengenai perwarisan harta sekiranya ada.
Lalu apakah harta ghonimah sedia dibicarakan di dalam memahami makna bukan kesemua jenis harta itu wajar diambil oleh negara?
"Apakah perbezaan menggunakan tisu dengan plastik berbanding air?"
"Apabila dikau berbicara tentang kesihatan dikau tidak upaya melihat maksud bersuci kepada kami yang tanpanya seluruh ibadah kami tidak diterima."
"Kuku yang panjang inikah menjadi isu mu?"
Menarik nafas dalam-dalam. Mengeluh panjang-panjang....
"Lihat, banyak perkara kecil mengenai agama ku tidak dikau fahami. Ia masih tetap digariskan oleh fikh namun kaedah perlaksanaannya kepada ku di antara satu sama lain berbeza."
"Namun dikau kelihatan pengotor dan tidak berupaya memelihara kebersihan."
"Kebersihan buat mu ialah kelihatan jelita dan menawan siapa yang memandang mu. Itu niat mu. Niat ku kebersihan itu mengindahkan tingkah laku biar pun kecantikan tiada namun masih wujud keindahan dari dalam batin kita yakni hati yang ikhlas menjadi saranan agama yang berakhlak. Akidah ku turut mencatikkan akhlak ku meski pada pandangan mata mu ianya tidak begitu."
Di dalam diam ku ingin mengetahui adakah dia tahu makna beristinjak?
Bagaimanakah mahu dijelaskan kepadanya bahawa pada ketika dan waktu ini wanita-wanita muslim yang mukmin diperlukan berada di tengah-tengah masyarakat dalam pelbagai sudut aktiviti bagi menjelaskan rahsia-rahsia ketenangan dan kesabaran yang dicapai melalui ibadah.
Adakalanya wanita sememangnya suka berkhayal dan ianya memang menggusarkan khususnya gadis-gadis yang masih muda dan sangat berasa bahagia dengan keseronokan hidup oleh daya tenaga yang masih berdaya dizahirkan.
Adakalanya keberanian dan nekad mereka sesekali menakutkan.
Adakah kebelakangan ini kedapatan lelaki-lelaki yang begitu lemah lembut sifatnya dan keterlaluan ketrapiannya bagi membina imej penampilan menjadikan mereka kelihatan bagaikan peragawati.
Benar, lelaki-lelaki muda zaman ini kebanyakan (juga yang segenarasi dengan saya) umpama sekelompok peragawan yang mulai berminat dengan hal ehwal keperawanan ...
Ia menjadi bukti bagaimana hak-hak cipta tidak dihormati oleh pihak yang dikatakan berwibawa kepada isu-isu kemanusiaan.
Apakah hak moral seorang penulis (walau pun tidak mempunyai buku) bukan sebahagian dari isu kemanusiaan?
![]() |
Blog pertama saya yang mula dicatatkan pada tahun 2006 |
Apakah hak moral untuk dikenali sebagai pengarang kepada sesuatu karya dipandang kecil dan remeh oleh undang-undang?
Adakah integriti pengarang direndahkan oleh pengiktirafan tawaran untuk memiliki wang yang didanakan oleh lesen perjudian, slot permainan dan loteri?
Bagaimanakah jika pengarang itu seorang yang menganut islam dan tidak mengambil wang dari sumber perjudian dan loteri?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Islam sebagai cara berdisplin yang mengatur usaha dan kerja membentuk sikap dan sifat, tabiat dan perbuatan upaya memancarkan pantulan kesucian rohani dari dalaman yang berkomitmen dengan hukum-hukum Allah.
"Memelihara kebersihan tanpa membasuh tangan selepas berqadha hajat?" senyum simpul ku hadiahkan kepada dia.
Pernahkah dia mencerminkan mukanya sambil meletakkan organsime virus dari bahan kumoh ke merata permukaan kulit dengan tangannya yang tidak dibasuh itu?
Adakah dia tahu tentang coliforn dan escherichia coli pada setiap 100 ml jika disentuh bersama gegelang schistosomiasis yang halus bak spaghetti dan jenis yang sekufu dengannya sukar terhadam?
"Bukankah dikau terlalu menitik beratkan tentang kesihatan dan pentingnya ketrampilan diri? Wajar apakah dikau berjauh hati dengan pertanyaan ku itu?"
Jelingannya menjadikan wajahnya semakin menawan.
"Dikau tidak bersedia bersikap professional? Atau dikau tidak mengetahui dengan mendalam erti qadha hajat, bahasa sopan ku. Saya mahu menjadi sesopan diri mu yang tidak gemar menggunakan perkataan 'toilet' sebaliknya dikau meminta dilazimkan menggunakan perkataan 'wash room atau rest chamber malah lady room bagi menzahirkan kesusilaan mu yang beretika kerana kejiranan mu perlu dipelihara imej sosialnya."
"Dikau mengusulkan penggunaan plastik?"
"Tahukah dikau tentang qadha hajat?"
Marahnya menjadikan dia semakin ayu.
"Dikau tidak berdaya tahan. Kami membina sifat insan untuk lebih beretika. Namun mengapakah kerakusan pemimpin diletakkan di atas bahu rakyat mereka? Soalan asas yang ini sahaja membuatkan dikau bermasam rupa. Sedangkan dikau mahu mempersoalkan bidang munakahat, adat nikah perkahwinan kami. Lalu daku wajar menegaskan mengenai keperluan bersuci sebagai asas untuk dikau lebih memahami tentang agama yang hanya menuntut keimanan dan ketaqwaan ini."
"Hijau ku pada warna bukan pada apa yang dikau ujarkan."
"Telah ku katakan hijau di dunia ini belum sepenuhnya menentukan hijau di akhirat."
Lalu apakah harta ghonimah sedia dibicarakan di dalam memahami makna bukan kesemua jenis harta itu wajar diambil oleh negara?
"Apakah perbezaan menggunakan tisu dengan plastik berbanding air?"
"Namun dikau kelihatan pengotor dan tidak berupaya memelihara kebersihan."
Di dalam diam ku ingin mengetahui adakah dia tahu makna beristinjak?
Bagaimanakah mahu dijelaskan kepadanya bahawa pada ketika dan waktu ini wanita-wanita muslim yang mukmin diperlukan berada di tengah-tengah masyarakat dalam pelbagai sudut aktiviti bagi menjelaskan rahsia-rahsia ketenangan dan kesabaran yang dicapai melalui ibadah.
Adakalanya wanita sememangnya suka berkhayal dan ianya memang menggusarkan khususnya gadis-gadis yang masih muda dan sangat berasa bahagia dengan keseronokan hidup oleh daya tenaga yang masih berdaya dizahirkan.
Adakalanya keberanian dan nekad mereka sesekali menakutkan.
Adakah kebelakangan ini kedapatan lelaki-lelaki yang begitu lemah lembut sifatnya dan keterlaluan ketrapiannya bagi membina imej penampilan menjadikan mereka kelihatan bagaikan peragawati.
Benar, lelaki-lelaki muda zaman ini kebanyakan (juga yang segenarasi dengan saya) umpama sekelompok peragawan yang mulai berminat dengan hal ehwal keperawanan ...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan