Sabtu, 16 Februari 2013

Ingatan


Catatan 10/1/2013

Bismillah hirrahma nirrahim


Saya tidak pasti bagaimana 'minda saya dimanipulasikan' sejak  meninggalkan tanah air kesan dari terhubung dengan gelombang frekuensi ... 


Lapangan luas gurun seperti tertaakul dengan sesuatu yang tidak dapat dipastikan ...


Dunia telah meniti usia kata minda...

Dibiarkan sahaja kerana fitrah kejadian bukan tanggungjawab akal untuk memikirkannya setelah dalil membuktikan alam ini miliki Pencipta yang dituntun oleh Rasulullah sallallahualaihiwasalam agar beriman dengannya bukan memikirkannya.


Ingatan semasa memasuki Oman ditangani dengan rasional.

Selat Hormuz di Teluk Arabia menemukan batu-batuan berusia billion tahun...



Ziarah musafir keluarga Harith/Lelawati ke Musandam 18/7/11



Adakah aras laut menimbulkan dinding yang tenggelam tatkala bahtera Nabi Nuh belayar?


Menelaah Jabal Syams dan perbukitan batu  di Musandam meninggalkan bualan di dalam jiwa ...


Permusafiran keluarga 18/7/11


Membaca ketidakpedulian bani Adam dekad mellinium terhadap keberdayaan Nabi Sulaiman (alaihissalam) berkomunikasi dengan makhluk alam yang lainnya sehingga menguasai makhluk di alam ghaib yang membawa kemakmuran kepada alam ketika capaian kemudahan kemodenan zaman belum wujud, membuatkan saya memahami pendirian muktazilah yang tergelincir imannya yang banyak terdapat di rantau teluk ini....

Ia juga mengimpakkan bagaimana peradaban eropah mengungguli hal-hal 'alam maya' sehingga mereka menguasai pembinaan jalur gelombang pada alam raya.


Fikiran tidak boleh sepenuhnya dipercayai jika tidak dihubungkan dengan dalil yang dibawa oleh nubuwwah rasul-rasul pada Al-Quran...

Menemukan wanita-wanita solehah membuatkan bahasa neuro saya disederhanakan....

Ia menemukan saya dengan pembicaraan tauhid yang sangat jelas huraiannya...

Sesuatu yang wajar kekal dilakukan agar status muslim tidak hanya menjadi status yang diwariskan kepada generasi demi generasi  melainkan perlu diusahakan pemilikan status mukmin sebagai usaha dan ikhtiar di dalam pendidikan islam...


Tarbiah sebagai muslim tidak wajar diganggu dengan apa-apa dakwaan.

Tarbiah sebagai muslim tidak wajar membina ikon tertentu bagi menggemilangkan usaha yang diberikan laras penanda bagi sesetengah bangsa dan kaum oleh perjuangan atau jasa...


Tauhid dengan sah dibicarakan dalam suasana yang sederhana di kelas...
Dalam suasana berkasih sayang untuk menekuni pengakuan Allah tanpa ilah yang lain untuk disembah dan RasulNya sallallahualaihiwasalam diakui sebagai pesuruhNya ... 
 

Rasul dan nabi adalah lelaki yang hanya bertugas menyampaikan bukan menyembunyikan.

Siapakah yang menyembunyikan penerangan dan keterangan kitab ... minda saya sangat sukar untuk ditahan dari berbicara...

Rukun Iman mendahului penghayatannya untuk difahami makna mengaku bagi menerima ikrar yang terkandung dari Rukun Islam.


Belajar untuk beriman .... sering saya suarakan ke dalam diri apabila memandang wajah wanita yang sederhana penampilannya ..... bukan belajar untuk mempertikai .... belajar untuk menjadi kukuh beriman bukan belajar untuk membantah ... belajar untuk merendahkan diri kerana mencari taqwa bukan belajar untuk berbangga dengan kepandaian yang dianugerah ...


Menghayati pengajaran yang disampaikan membuatkan  pemahaman tafsir dari ayat 43 surah An-Nur mengikat minda saya seketika yang seakan-akan menghilangkan diri saya pada kalimat 'Allah mengarak awan' dengan petunjuk kalimat '  oleh cikgu.



Apakah saya sengaja dibiarkan 'untuk sakit' tatkala saya waras dan berasional?


Saya mahu membuktikan jiwa dan fikiran saya tidak 'sakit'?

Allah mengarahkan awan berarak.


Sumber tenaga dari pancaran arus voltage terkandung sarat di dalam beberapa ayat dari Al-Quran.


Pelajaran Sains dengan pola metafizikal dari sistem pendidikan barat gagal menjadi teladan kepada pembinaan ummah ketika mana tanda-tanda kebesaran Allah tidak ditemui di dalam kelas-kelas di sekolah mereka.


Ingin saya nyatakan kepada cikgu bahawa saya sering mahu memudahkan cara pemahaman iman kesan tercabar oleh pemisahan agama dari menjadi budaya kepada sistem pendidikan di negara-negara di dunia muslim.


Ingin saya memohon agar belajar beriman ini menjadi pelajaran yang disukai oleh anak-anak tanpa mereka berasa ingin meminggir jauh oleh pelbagai tegahan dan larangan yang tegas oleh prinsip yang jelas tetapi gagal difahami oleh mereka.


Bagaimanakah tanda kebesaran Allah turut tidak ditemui dari sistem pendidikan sekolah di dunia muslim, agak keraskah soalan ini andai saya ujarkan kepada cikgu?



Kilat dari pemancar zarah-zarah beta menikam sista protozoa
Uraian molekul bergugusan
Adalah mikro efektif yang mulai menyaring
Menyejat mineral oksida
Menanti dakapan sinar infra merah yang jauh.


Meminta api yang jauh di perbukitan Sinai Nabi Musa alaihisallam, membuatkan saya mulai berfikir hikmah surah Al -Hadid menjadi surah di dalam Al-Quran dan kisah Nabi Daud (alaihisallam)  yang melembutkan besi dengan tangannya sahaja saat Tembuk Besi turut dibina oleh Zulkarnain...


Tiada ulasan: