Jumaat, 13 November 2015

Aqidah Muslimin


Alhamdulillah biarpun semakin lelah bila kerap diganggu namun hati ini tidak pula sedia mati kerana mata tidak mahu menjadi buta, telinga pula tidak ingin menjadi tuli meskipun bibirku sering sahaja ingin menjadi bisu setelah menyerahkan kepada jari-jari untuk menemani minda yang sering diundang untuk berkelahi!


Perundangan institusi keluarga islam sesungguhnya menyihatkan emosi dan akal fikiran!


Bagaimana?


Melalui pemanuskripan salasilahku meskipun nasab keluargaku bukan sesiapa malah tidak dikenali pun oleh sesiapa di atas bumi ini namun diketahui oleh khalayak yang berada di atas langit dan angkasa.


Bagaimana?


Dia yang menjadikan setiap manusia walau bagaimana manusia itu dibina untuk bersifat haiwan atau walau bagaimana panjang proses bagi menjadikan mereka umpama mesin yang diprogramkan dengan sifat taat tanpa membantah untuk hanya mengangguk membenarkan kata-kata walaupun menipu! 


Tidak keterlaluan apabil sedia diterima bahawa orang-orang melayu berkemungkinn ada yang nenek moyang mereka berasal dari tanah hijjaz. 

Berhentilah untuk berangan-angan mempunyai jalur kromosam yang dihasilkaan oleh Asid Deoksiribonukleik bangsa arab.


Mengapa?


Ini adalah kerana saya gagal menerima keinginan bangsa arab untuk menjadikan perkahwinan-perkahwinan lelaki atau wanita muslim mereka dengan bangsa afrika atau dengan bangsa yahudi dan nasrani malah dengan ras-ras Timur Jauh Tiongkok yang bertaburan di Asia Tenggara setelah wujud pendominan ras dari Asia Kecil yang turut membina diri bangsa ini.

Malah kesediaan dibina gen arab dengan kelompok khalayak pengamal dari medan hiburan holy wood boly wood yang hampir sebahagian sifat bina diri mereka ' tidak dapat diteladani' pada sudut akidah dan ibadaah untuk dijadikan contoh bagi membina masyarakat generasi muslim saya, membuatkn saya tidak tahu dari manakah saya perlu memulakan bagaimana saya menolak 'arabian son in laws and arabian daughter in laws' bagi bangsa arab yang telah mendanakan begitu banyak wang mereka untuk sesuatu yang saya pandang dingin, mahu menyatukan yahudi dan nasrani dengan bangsa arab.


Saya cuba memisahkan seketika perihal bangsa arab sebagai pelarian, melupakan seketika tentang saudara-saudara  seakidah saya yang masih kehilangan tanah untuk dimiliki setelah saya sedar saudara-saudara saya di Al-Aqsa kekal ditunjukkan jalan ke syurga.

Dan saya cuba menghindari dari menerima sahaja tanpa alasan mengikuti sahaja trend semasa dunia hari ini yang masih inginkan perubahan tatkala sebenarnya mereka masih ingin mengekalkan tradis-tradisi dari sistem lama walaupun setelah komunism, kapitalism, sekularism dan liberalism serta modernism berada di dalam demokrasi. 


Lalu kerana itukah dikau mahukan Raja-Raja dan Sultan-Sultan Melayu muslimmu tersenarai sebagai pentajdid meskipun akhlak dan moral dan pegangan agama mereka upaya dipertikaikan?


Sekurang-kuragnya pemeliharaan akidah di tanah air saya upaya disandarkan ke atas Duli-Duli Yang Mulia Baginda Sultan-Sultan dan Raja-Raja yang beragama islam dan upaya beramanah dengan kuasa dan tanggung jawab mereka sebagai Ketua Agama di negeri-negeri dan jajahan baginda yang akan dibacakan perbuatannya di hadapan Allah Ta'ala di akhirat kelak. 


Adakah dikau  maksudkan tentang ikhtiar dan kudrat akhir Raja-Raja dan Sultan-Sultanmu dalam memaktubkan Perlembagaan Undang-Undang Negaramu sewaktu pengusulan Suruhajaya Reid yang lalu?


Agama rasmi bagi Persekutan Tanah Melayu yang dikenali kemudian sebagai Malaysia ialah Islam maka dengan sendirinya tidak wajar wujud pertikaian kuasa untuk mengawal pengembangan agama bukan islam di kalangan orang-orang Islam.

Dengan lain perkataan ia menjelaskan bahawa undang-undang Islam hanya untuk ummat Islam sahaja dan ia memberi makna yang mendalam bahawa Raja-Raja dan Sultan-Sultan Melayu muslim sepenuhnya berhak tanpa pertikaian menurut undang-undang untuk bertindak dengaan nasihat perundangan mengawal pengembangan agama bukan islam di kalangan orang-orang islam di negara kami.





Tiada ulasan: