Sabtu, 7 Februari 2015

Kita Mahu Ke Syurga Atau Ke Mana?

Apabila tidak mempunyai rakan berbangsa yahudi kemungkinan besar kesemua pertanyaan yang terkumpul terbiar begitu sahaja apabila bangsa arab bukan lagi berada di dalam dekad jahiliah tatkala saya berada jauh dari tanah air.

"Dikau menafikan bangsa-bangsa lain?"

"Agama monoteisme umumnya dapat dicirikan oleh bangsa arab, yahudi, nasrani juga bangsa parsi. Bukan saya menafikan bangsa lain tetapi agama samawi berbeza dengan agama tabii."


Diam adalah cara terbaik untuk kami setakat ini dari semakin berbeza yang bermakna semakin bersalah faham yang pasti menyukarkan apabila saling berpandangan.

Menurut catatan Imam Bukhari dan Imam Muslim, "yang baik di masa jahiliahnya dan baik pada masa Islamnya apabila mereka mengerti syariat Islam."

Aqal untuk berfikir dengan pimpinan Al-Quran dan hadis bukan membebaskan fikiran tanpa sempadan. Namun apabila diminta supaya diam mungkin menulis sahaja pilihan yang terakhir yang ada kepadanya.


Lalu dicatatkan catatan ini tanpa tahu bangsa yang mana lebih layak ditujukan untuk menjawabnya.

Penegasan Al-Quran dari surah Bani Israel ayat 4 bermaksud:
"Dan telah Kami (Allah) tentukan kepada bani Israel di dalam kitab itu, sesungguhnya kamu akan merosakkan bumi dua kali,  dan kamu akan sombong dengan kesombongan yang besar."

Surah Bani Israel ayat 5 bermaksud:
"Maka apabila datang saat hukuman bagi (kejahatan) yang pertama dari (kejahatan) kedua itu, 
Kami (Allah) datangkan kepadamu hamba-hamba Kami (Allah) yang perkasa, lalu mereka bermaharajalela di kampung-kampung (pinggir-pinggir negeri/sempadan). Dan ketetapan itu pasti terlaksana/berlaku."

Surah Bani Israel ayat 6 bermaksud:
"Kemudian Kami (Allah) berikan kepadamu giliran untuk mengalahkan mereka. Kami (Allah) membantu kamu dengan harta kekayaan dan anak-anak dan Kami jadikan kamu kelompok yang lebih besar."


Dia tidak tahu jika cikgu-cikgu berbangsa arab saya yang berasa 'jauh hati' dengan semua ini tatkala saya tidak mempunyai rakan berbangsa yahudi dan parsi.


Adakah syariah yang diubah dari masa ke semasa oleh keimanan para ulamak menerusi ijtihad tidak wajar menjadi perkara yang dibenarkan berada pada lingkaran pelajar-pelajar muslim meskipun diketahui wujud pembelajaran perbandingan agama di kalangan pelajar dan pensyarah bukan muslim di universiti di negara yahudi dan nasrani?


"Justeru itu dikau menghala perhatianmu untuk menjejaki nasab kekeluargaanmu bagi melupakan perkara-perkara yang berada di dalam fikiranmu?"


Bersuara pula emosi sanubarinya yang paling dalam.


Untuk apakah nasab kekeluargaan nasab Nabi Ibrahim alaisalam dibaca bila kesempatan dan peluang pembaikan kesilapan kekal ditradiskan oleh sistem negara utama dunia yang mensasarkan keganasan ke atas muslim dan muslimat yang tidak bersalah di dalam isu-isu kemanusiaan?

Lalu pohon apa yang mahu ditandakan sebagai pohon keluarga manusia apabila tokoh keamanan dunia masih mengabaikan kaedah yang telah dinyatakan oleh peristiwa-peristiwa dari Al-Quran tatkala penguatkuasaan gereja pernah melakukan hukuman yang dijelaskan oleh Al-Quran tetapi hukum perundangan islam dan masyarakatnya diwar-warkan sebagai kejam pada zaman ini?

Ayat 33 dari Suarah Al-Ma'idah:
Sesungguhnya pembalasan terhadap orang yang memerangi Allah dan RasulNya (sallallah hu alaihiwasalam), dan yang membuat kerosakan di muka bumi hukumnya ialah :
1- Dibunuh
2- Disalib
3- Dipotong tangan dan kaki secara bersilang
4- Dibuang ke luar negara.

KECUALI APABILA MEREKA BERTAUBAT SEBELUM KAMU MENANGKAP MEREKA.

Pembuktian perundangan dari fikh islam tidak membunuh tanpa hak, perundangan islam tidak menyalib, perundangan islam tidak memotong tangan dan kaki secara bersilang semenjak berdirinya pemerintahan islam di Kota Mukmin Madinah Al-Munawarah di bawah pemerintahan Rasululullah sallallah hu alaihiwasalam dan Khalifah Ar-Rashidin.

Apabila memandang kepada pemerintahan pada dekad ini sebagai contoh , kekal Mesir tidak mengamalkan amalan demokrasi yang sihat apabila kesempatan untuk melihat modeul sebuah kerajaan islam dikhianati sebelum pindaan Perlembagaan Mesir dilakukan oleh perwakilan sah yang mewakili pengundi.

Tidakkah dunia telah dirugikan untuk melihat kesederhanaan Ikhwan Muslimin?

Projek pemimpin alaf baru juga dirugikan oleh minda yang tertutup untuk melihat kesederhanaan islam pada praktik pemerintahan.

Dana penajaan bagi kempen memberdayakan sistem pilihanraya dengan tujuan pengurusan ekonomi wajarkah menjadikan keselamatan sebagai cagarannya ke atas dunia muslim?

Apakah yang diingini oleh sesetengah pihak ke atas hubungan ukhuwwah islamiah muslimin sedunia?






Tiada ulasan: